Teadlik hingamine

kliki pealkirjal 🙂

Teadlik hingamismustri muutmine soovitud seisundi saavutamiseks tähelepanu ja tahte toel. Sümpaatiline närvisüsteem stimuleerib elundeid, valmistades keha ette füüsiliseks tegutsemiseks ja pinge kasvuks, kiirendades südame tööd, tõstes vererõhku ja lihaste toonust. Parasümpaatiline närvisüsteem toimib vastupidiselt, see aeglustab elundite tööd, vähendades südamelööke, alandades vererõhku ja lihastoonust, valmistades keha ette puhkamiseks, magamiseks ja seedimiseks. Nende kahe autonoomse närvisüsteemi osa stimuleerimine on harilikult täiesti tahtmatu ja reflektoorne. Iga hingamistsükli jooksul ergutab sissehingamine sümpaatilist ja väljahingamine parasümpaatilist närvisüsteemi (Saradananda, 2009). Seepärast on võimalik teadliku hingamistehnikaid kasutades keha oma regulatsiooni suunata, kas lõdvestuseks või keha toonuse tõstmiseks.

Kui vabastava hingamise tervendav efekt tekib turvalises keskkonnas “kontrollist loobumisel” ja erinevat liiki pingete vabanemisel energiatõusu abil, siis teadlik hingamine on tahtlik kontrolli loomine hingamise üle, et oma seisundit reguleerida.

Teadliku hingamise valdamine ja hingamistehnikate rakendamine stressisituatsioonides aitab elada täisväärtuslikku elu. Regulaarse teadliku hingamise praktiseerimine neutraliseerib stressi ja pingeid, loob emotsionaalse stabiilsuse, leevendab valu, suurendab keskendumisvõimet, annab energiat ja vastupidavust.